الکترونیکیها

الکترونیکیها

اطلاعات در مورد الکترونیک و مدارات الکترونیک
الکترونیکیها

الکترونیکیها

اطلاعات در مورد الکترونیک و مدارات الکترونیک

موضوع وبلاگ

سلام دوستان عزیز من در این وبلاگ قصد دارم تا شما را با گوشه ای از ابن دنیای الکترونیک آشنا کنم.درسته میدونم که دنیای الکترونیک دنیای بسیار بزرگی است ولی من که گفتم فقط انچه را که میدانم و میتوانم آموزش میدهم.

در این وبلاگ مطالب زیر قرار خواهد گرفت :

1)    آشنایی با قطعات الکترونیکی(مانند: دیود،مقاومت،ترانزیستور،تراشه ها،خازن و...)

2)    آموزش مقدماتی ساخت و کار کردن با مدارهای الکترونیکی ساده (مانند: مدارهای چشمک زن ،انواع شمارنده ها و...)

3)    آموزش ساخت و کار با مدارات پیچیده تر (مانند: مدارات نوسان ساز،فرستنده ها و گیرنده های رادیویی،تقویت کننده ها و...9

4)    آموزش میکرو کنترلرهای AVR (معرفی و آموزش برنامه نویسی به همراه پروژه های گوناگون)

5)    معرفی و کار با نرم افزارهای طراحی و تست مدارهای الکترونیکی مانند proteus وprotel و نرم افزار های دیگر

مقاومت


مقاومت

     مقاومت همانطور که از نامش پیداست قطعه ایست که در برابر چیزی از خود واکنشی نشان میدهد که این واکنش مقاومت نام دارد.

   تعریف مقاومت الکتریکی و یا الکترونیکی عبارت است از : ( مخالفت در برابر عبور جریان الکتریکی)،حال که با واژه ی مقاومت و تعریف آن آشنا شدیم موقع آن رسیده که ببینیم خود قطعه ی مقاومت چیست؛مقاومت قطعه ای است که از جنس کربن،سرامیک و هر نوع ماده ای که بتواند در برابر جریان الکتریکی تا حدی مخالفت نشان دهد ساخته میشود.

   هدف از ساخت و استفاده از مقاومت محدود کردن جریان الکتریکی است چون در بعضی مدارهای الکتریکی و الکترونیکی جریان ورودی به مدار از مصرف معمول مدار زیاد بوده بنابراین ما باید جریان را تا حدی که به مرار ما آسیبی وارد نکند کاهش دهیم.

کلمات نا آشنا :

1)    جریان الکتریکی : به اختلاف پتانسیل الکتریکی بین دو قطب مثبت و منفی باطری وجود دارد اختلاف پتانسیل الکتریکی گفته میشود.

2)     مدار الکترونیکی : به مجموع قطعاتی که در کنار یکدیگر وبا ارتباطی که با یکدیگر دارند و با هم کاری را انجام میدهند مدار الکترونیکی گفته میشود.

دیود

دیود

    دیود (Diode)یک قطعه ی الکترونیکی است که از اتصال دو نیمه هادیPوN تشکیل شده است؛ دیود مانند یک کلید تک حالته عمل میکند با این تفاوت که در حالت عادی جریان الکتریکی را فقط از یک سو عبور میدهد و در شرایط خاصی جریان الکتریکی را از طرف مخالف نیز عبور میدهد که به این حالت ناحیه ی شکست دیود گفته میشود.

    دیودها در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام در جاهای مختلفی به کار گرفته میشوند و میتوان به جرات میتوان گفت که یکی از پر کاربردترین قطعات الکترونیکی هستند.

  انواع دیودها:

1)    دیود یکسو کننده ی معمولی

2)    دیود اتصال نقطه ای

3)    دید خازنی

4)    دیود شاتکی

5)    دیود نور دهنده((LED

در زیر تصاویر نمونه هایی از دیودها را میبینید :

برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد دیودها داشته باشید من چند صحفه از کتاب درسی ((دیود-ترانزیستور به شماره شابک 9-1269-05-964 )) در فایلی فشرده قرار داده ام و شما میتوانید از لینک زیر آن را دانلود کنید.

                                                                                      >>دانلود<<