الکترونیکیها

الکترونیکیها

اطلاعات در مورد الکترونیک و مدارات الکترونیک
الکترونیکیها

الکترونیکیها

اطلاعات در مورد الکترونیک و مدارات الکترونیک

آموزش برنامه نویسی میکرو کنترلر های AVR به زبان C با نرم افزار Code Vision AVR :

اگر میخواهید که برای میکرو کنترلرها برنامه نویسی کنید با ما و این مجموعه آموزشها همراه شوید.

    برای یادگیری بهتر میکرو کنترلرها باید دو مطلب مهم زیر را فرا بگیرید :

   1-مدارات دیجیتال و نحوه ی عملکرد آنها

   2-آشنایی با زبان برنامه نویسی C

 شاید کمی با این حرفهای من شکه یا نگران شده باشید و از خود میپرسید که ما این چیزها را از کجا باید بیاموزیم ، جای هیچ نگرانی نیست چون ما در این وبلاگ قصد داریم که هم این دو مطلب را آموزش دهیم ه اینکه برنامه نویسی خود میکرو کنترلر را پس با ما همراه باشید.

   با این گفته ها شما باید دانسته باشید که اول باید به قسمت مدارهای دیجیتال و برنامه نویسی بروید؛ما بعد از چند روز که این قسمت ها را آموزش دادیم به سراغ آموزش میکرو کنترلر میرویم و سپس هم آموزش میکرو کنترلر خواهیم داشت و هم آموزش برنامه نویسی و کار با مدارات دیجیتال را.

      امیدوارم که موفق باشید

لطفا نظرات،انتقادات و پیشنهادات ارزشمند خود را به آدرس ایمیل بنده ارسال کنید

Tara90@mihanmail.ir

ولتاژ و جریان

ولتاژ و جریان :

ولتاژ اختلاف پتانسیل الکتریکی بین دو نقطه را میگویند.واحد اندازه گیری ولتاژ ولت است که آن را با حرف Vنمایش میدهند.

  به حرکت الکترونها در یک سیم،قطعه یا هر چیز دیگری جریان گفته میشود؛واحد اندازه گیری جریان آمپر است و آن را با A نمایش می دهند.

   به طور کلی دو نوع ولتاژ و جریان وجود دارد؛جریان و ولتاژ DC ، ولتاژ وجریان AC .

  ولتاژ و جریان DC به این معنی است که اندازه آنها با تغییر زمان تغییر نمیکند و همیشه به یک اندازه باقی میماند تا اینکه نیروی خود را از دست بدهند مانند تمام شدن ولتاژ و جریان باطری.شکل نموداری DC به صورت زیر میباشد :

جریان DC نیز مانند ولتاژ است با این تفاوت که به جای ولتاژ در نمودار بالا باید آمپر گذاشت.

  ولتاژ و جریان AC به این معنی است گه ولتاژ و جریان نسبت به تغییرات زمان تغییر میکنند مانند برق شهر و نمودار آن به صورت زیر نمایش داده می شود:

ترانزیستور


 ترانزیستور

   شما با دیود آشنا شدید حالا باید با قطعه ی دیگری به نام ترانزیستور(Transistor) آشنا شوید.ترانزیستورها نیز از خانواده ی نیمه هادی ها هستند هر ترانزیستور از دو نیمه هادی دیگر تشکیل شده است که این دو نیمه هادی همان دیودها هستند درسته ترانزیستور از دو دیود تشکیل شده است.

  ترانزیستورها سه پایه دارند که به نامهای بیس   Base (پایه) کلکتور collector (جمع کننده)و امیتر emitter (پخش کننده یا منتشر کننده).

  از ترانزیستورها در همه دستگاههای الکترونیکی و بعضی از دستگاههای الکتریکی استفاده میشود که به عنوان مثال میتوان به دستگاههایی مانند موبایل, تلویزیون, کامپیوتر وغیره اشاره کرد.به جرات میتوان گفت که در دنیای امروز نمیتان بدون ترانزیستورها بسیاری از وسایل را ساخت.اکثرا ترانزیستور را به عنوان تنها قطعه ای تقویت کننده برای جریان یا ولتاژ تصور میکنند که این اشتباه است از ترانزیستورها میتوان به عنوان سوئیچینگ نیز استفاده کرد که در این صورت مانند یک کلید دو حالته عمل میکند که این ویژگی ترانزیستور باعث میشود که از آ برای تولید فرکانس استفاده کرد.

  از ترانزیستورها در ساخت تراشه های صنعتی و نیز برای ساخت CPU استفاده میشود.

  در زیر عکس یک نمونه ترانزیستور را مشاهده میکنید :


خازن

خازن(Capacitor ) :

خازن ها قطعاتی هستند که ولتاژ را درون خود ذخیره کنند. خازن ها از دو صحفه دی الکتریک(رسانا) و یک صحفه عایق بین این دو صحفه ساخته شده است که این تعریف ساده ترین حالت ممکن یک خازن است؛ظرفیت خازن ها به تعداد و اندازه این صفحات بستگی دارد.واحد اندازه گیری خازن ها فاراد است و آن را با F  نمایش میدهند.

   خازن ها کاربرد های فراوانی را دارند برای مثال : ساخت مدارهای تولید سیگنال ، صافی ها که برای صاف کردن و گرفتن ریپل ولتاژ DC خارج شده از ترانس ها و کاربردهای فراوان دیگر که در بسیاری از مدارات ساده تا مدارات پیچیده الکترونیکی و حتی در صنعت مورد استفاده قرار میگیرند.

   در زیر تصویر چند نوع خازن را میبینید :

سلف

سلف (Inductor ):

   سلف یا همان سیم پیچ که از پیچیدن یک یا چند دور سیم به دور هسته ای (چه از نوع میله فریت و یا بدون هسته یا به اصطلاح با هسته هوا) پیچیده میشود.

   سلف میتواند جریان الکتریکی را درون خود ذخیره کند و مانند خازن که در برابر تغییرات ولتاژ مقاومت نشان میدهد، سلف هم در برابر تغییرات جریان مقاومت یا بهتر است بگوییم واکنش نشان میدهد.

  از سلف به همراه خازن برای تولید فرکانس یا فیلترها استفاده میشود.البته استفاده های بیشتری از سلف نیز میشود که به امید خدا در مباحث بعدی به آنها اشاره خواهیم کرد.

   در زیر شکل یک نمونه سلف را میبینید :